به گزارش خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی اداره کل امور اتباع ومهاجرین خارجی استانداری تهران عیسی موسوی‌نسب، با اشاره به پیامدهای ازدواج با اتباع غیرمجاز گفت: یکی از معضلات فعلی در این حوزه فرزندان بلاتکلیف رها شده است که نتیجه ازدواج‌های غیرقانونی است و موارد زیادی وجود دارد که مشخص نیست پدر این کودکان در کجا هستند و بدون هیچ سندی بلاتکلیف رها شده‌اند.
به گفته او سودجویی و دریافت اقامت و ازدواج‌های غیرقانونی عواملی هستند که باعث شده فرزندان اینگونه ازدواج‌ها وجود داشته باشند: این نوع ازدواج‌ها علیرغم شرعی بودن غیرقانونی است و افراد پس از مدتی زن و فرزندان خود را رها می‌کنند و زنان هیچگونه مدرک و اطلاعاتی از همسر خود ندارند که بتوانند آن را از طریق مبادی قانونی پیگیری کنند.

مدیرکل اتباع استانداری تهران گفت: بر اساس قانون هیچ تبعه‌ بیگانه‌ای بدون دریافت مجوز رسمی از مجموعه وزارت کشور نمی‌تواند با فرد ایرانی ازدواج کند و لازم است قبل از ازدواج مجوزهای لازم را اخذ و در چارچوب قانون ازدواج کنند تا بتوانیم با تکیه بر پشتوانه‌های قانونی به ویژه از زنان ایرانی حمایت کنیم. بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 1385 کسانی که قبل از این سال ازدواج کرده‌اند باید با مدارک و مستندات خود را به اداره اتباع ارائه کرده و ازدواج خود را به صورت قانونی ثبت رسمی کنند و افرادی که بعد از سال 85 بدون مجوز رسمی ازدواج شرعی با اتباع بیگانه انجام داده باشند ازدواج آنها کاملا غیرقانونی است و خود و فرزندانشان دچار مشکل می‌شوند.

موسوی‌نسب با بیان اینکه برای فرزندان ازدواج‌های غیرقانونی شناسنامه‌ای صادر نمی‌شود و کودکان آنها بدون هویت باقی می‌مانند تاکید کرد: در حاضر با این معضل مواجه هستیم و هیچ اقدام قانونی نمی‌توان برای این کودکان که نتیجه ازدواج‌های غیرقانونی است انجام داد.

او  گفت: خانواده‌ها و زنان ایرانی باید توجه داشته باشند که قبل از انجام ازدواج با مجموعه اتباع بیگانه با استانداری مشورت کرده و از مبادی قانونی ازدواج خود را ثبت کنند تا بتوانیم حمایت‌های قانونی را در صورت بروز مشکل داشته باشیم و همچنین بتوانیم با مجوزهای قانونی از حقوق زنان کشورمان دفاع کنیم، لذا زنان و دختران تحت هیچ شرایطی بدون مجوز قانونی صرفا تن به ازدواج شرعی ندهند.

به گفته مدیرکل اتباع استانداری تهران هیچ یک از ازدواج‌های شرعی با اتباع بیگانه که پس از سال 85 انجام گرفته ثبت قانونی نمی‌شود و افراد با مشکل مواجه می‌شدند و لذا تاکید می‌شود که زنان از هرگونه ازدواج شرعی غیرقانونی با اتباع بیگانه خودداری کنند چرا که طبق قانون با این افراد برخورد می‌شود.

لو درباره کودکانی که پدرخارجی و مادر ایرانی دارند نیز بیان کرد: فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی طبق مجوزهای وزارت کشور پس از رسیدن به سن قانونی 18 سال درخواست تابعیت ایرانی می‌دهند و برای آنها شناسنامه صادر می‌شود.