سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه اطلاعات موبایل را کاملا از بین ببریم؟

ارسال  شده توسط  سلیمان پورقاز در 90/11/26 12:47 صبح

معاونت اجتماعی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات درگزارشی اعلام کرد که همیشه پاک‌کردن امن و صحیح اطلاعات از روی تلفن‌های همراه یکی از مشکلات و دغدغه‌های افراد هنگام فروش یا هدیه‌کردن تلفن‌های همراه دست دوم بوده است که همه افراد باتوجه به نوع تلفن همراه، زمینه کار و فعالیت تعداد زیادی شماره تلفن، انواع فایل‌های صوتی، تصویری، ویدیویی، متن، صفحه گسترده و مانند آن را در گوشی تلفن همراه ذخیره کرده‌اند.

بر این اساس گاه دیده می‌شود افراد برنامه‌های مختلفی بر روی گوشی خود نصب کرده‌اند که شناسه کاربری و رمزهای ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی روی آنها ذخیره شده است و حتی شاید کاربران نرم‌افزارهایی نصب کرده باشند که نام کاربری و رمز عبور تمام صورت‌حساب‌های اینترنتی و بانکی را هم روی تلفن همراه داشته باشند.

مهمترین موضوع در تعویض گوشی تلفن همراه، پاک‌کردن امن اطلاعات خصوصی و کاری شما از روی تلفن همراه قدیمی است که براین اساس معاونت اجتماعی پلیس فتا ناجا با اعلام این مطلب که رعایت اصول و تکنیک‌های امنیتی سبب حفظ اطلاعات اشخاص و مانع از انتشار آنها می‌شود درباره نحوه پاک‌کردن اطلاعات با ارزش از روی تلفن‌های همراه مطرح در بازار راهنمای زیر را به شهروندان ارائه می‌دهد تا بتوانند از طریق تنظیمات تلفن‌همراه خود این اطلاعات را بصورت صحیح پاک کنند.

تلفن همراه آی‌فون

- ابتدا با استفاده از آی‌تیونز نسخه پشتیبانی از اطلاعات گوشی تهیه کنید.

- به بخش تنظیمات (settings) بروید.

- از آنجا به General بروید.

- حالا به بخش Reset بروید.

- گزینه Erase All Content and Settings را انتخاب کنید.

- از شما خواسته می‌شود تا رمزعبورتان را برای انجام این کار وارد کنید.

- صبور باشید، این کار کمی وقت می‌برد، پس از آن یک دستگاه پاکیزه و عاری از هرگونه اطلاعات شخصی خواهید داشت.

تلفن‌های همراه با سیستم عامل اندروید

- ابتدا از اطلاعات خود پشتیبانی بگیرید به این صورت که تنها موبایل را با کابل USB به کامپیوتر وصل کرده و فایل‌ها و پوشه‌های درون آن را داخل کامپیوتر کپی کنید.

- Menu را باز کرده و به Settings بروید.

- در صفحهPrivacy را بیابید.

- بر روی Factory data reset کلیک کنید.


ویندوز فون 7 و 5/7

- با استفاده از نرم‌افزار Zune از اطلاعات موبایل‌تان نسخه پشتیبان تهیه کنید. فقط توجه داشته باشید که این پشتیبان چندان کامل نخواهد بود، مثلا پیامک‌های‌تان منتقل نخواهند شد.

- به بخش تنظیمات (settings) بروید.

- بر روی Aboutکلیک کنید.

- به پایین صفحه رفته تا به گزینه reset your phone رسیده و بر روی آن کلیک کنید.

- هنگامی که پیغام خطای برنامه ظاهر شد با زدن دکمه yes آن را تایید کنید.

- توجه: موبایل برای انجام این کار تنها به نمایش یک پیغام خطا اکتفا می‌کند، منتظر درخواست رمزعبور نباشید.

بلک بری او اس 6

- برای تهیه نسخه پشتیبان از برنامه مدیریت دسکتاپ بلک‌بری استفاده کنید.

- به بخش Options بروید.

- گزینه Security را کلیک کنید.

- حال نوبت به گزینه Security Wipe می‌رسد.

- عبارت (all options (Email & Contacts, Applications, Media card را انتخاب کنید.

- در کادری که باز می‌شود کلمه blackberry را تایپ کرده و دکمه confirm را بزنید تا گوشی کار نابودی اطلاعات را شروع کند.

سیمبیان

یکی از راه‌های ساده در اکثر موبایل‌ها استفاده از کدهاست. تقریبا در تمامی موبایل‌های نوکیای مجهز به سیستم عامل برای ریست‌کردن کامل و پاک‌کردن امن اطلاعات می‌توانید از شیوه شماره‌گیری کد ستاره مربع هفت سه هفت صفر مربع (#7370#*) استفاده کنید. به محض زدن این کد گوشی پیغامی را مبنی بر برگشت تمامی تنظیمات به حالت اصلی و ری‌استارت‌شدن گوشی به شما نشان خواهد داد. با زدن دکمه Yes موبایل ریست شده و بعد از لحظاتی تمامی اطلاعات پاک‌شده و تلفن‌تان دوباره روشن می‌شود.


جلوگیری از ویروسی شدن فلش

ارسال  شده توسط  سلیمان پورقاز در 90/11/26 12:41 صبح

در ابتدا برای این روش باید مقدار فضای خالی موجود در فلش را با یک فایل ساختگی یاDummy پر کنیم تا هیچ فایلی نتواند درون فلش ذخیره و ایجاد شود. البته این روش زمانی کارآمد است که کاربر می‌خواهد از اطلاعات داخل فلش مموری خود استفاده نماید و نیازی به فضای خالی آن ندارد.

گفتنی است، قبل از انجام این کار نیاز به دانستن میزان فضای خالی موجود در فلش وجود دارد و برای این کار، کاربر بر روی درایو فلش راست کلیک کرده و گزینه Properties را برگزیند و در پنجره باز شده میزان دقیق فضای خالی را یاداشت کند.

حال باید در قسمت run فرمان Cmd را تایپ کرد و در این قسمت توسط فرمان Fsutil یک فایل با حجم دلخواه ایجادکرده، بدین منظور فرمان fsutil file createnew F:\IamDummy 1300594688 را وارد کرده و کلید Enter را فشار دهد.

کاربر باید به جای عدد مذکور میزان فضای خالی در فلش مموری خود و به جای درایو F، درایوی را که معرف فلش مموری خود را وارد کنید و منتظر بماند تا فایلی با نام Iamdummy با حجم مورد نظر ساخته شود. انتخاب این نام دلخواه بوده و می‌توان یک نام دیگر را برگزید.

گفتنی است، اگر کاربر دوباره میزان فضای خالی در فلش خود مشاهده کند، خواهد دید که عدد صفر نمایش داده می‌شود و این بدین معنی است که حتی یک بیت هم فضای خالی در فلش کاربر موجود نیست.

لازم به ذکر است که کاربر باید درون فلش خود یک فایل txt جدید ایجاد کند و متنی را به اندازه یک کاراکتر درون آن تایپ و آن را ذخیره کند، مشاهده خواهد شد که با پیغام کمبود فضا مواجه می‌شود و زمانی که خطر مواجه با ویروس‌ها برطرف شد، می‌توان فایل ساخته شده Iamdummy یا هر نام دیگر را از حافظه فلش پاک کند.

در ادامه به ارائه روشی دیگر می‌پردازیم. برنامه ThumbScrew را دانلود کرده و در فلش ذخیره کنید. اگر فلش را به سیستمی متصل کرده که احتمال آلودگی آن بالا است و کاربر نگران ویروسی شدن فلش خود می‌باشد. برنامه را اجرا کرده و با راست کلیک روی آیکون Read Only در این راستا فلش کاربر فقط قابل خواندن می‌شود.


نظر حاتمی کیا و پوراحمد در باره فرهادی

ارسال  شده توسط  سلیمان پورقاز در 90/11/2 3:36 صبح

پوراحمد: حاتمی‎کیا به فرهادی حسادت می‌کند

کارگردان فیلم «اتوبوس شب» در گفت‌وگویی پیرامون فیلم اصغر فرهادی، موضع انتقادی ابراهیم حاتمی‌کیا به فیلم «جدایی نادر از سیمین‌» را نشانه حسادت می‌داند.

به گزارش عصر ایران، کیومرث پوراحمد کارگردان فیلم «اتوبوس شب» در گفت‌وگویی پیرامون فیلم اصغر فرهادی، موضع انتقادی ابراهیم حاتمی‌کیا به فیلم «جدایی نادر از سیمین‌» را نشانه حسادت می‌داند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر ارزیابی‌‌اش از موضع ابراهیم حاتمی‌کیا درباره «جدایی نادر از سیمین» می‌گوید:

«حاتمی‌کیا زمانی فیلمساز محبوب من بود ولی الان برای من نه تنها محبوب نیست بلکه نامحبوب هم هست. به غیر از حاتمی‌کیا، شنیدم که مسعود فراستی هم افاضاتی فرموده‌اند. حرف این ها واقعاً چه اهمیتی دارد؟ فیلمی با این وسعت در جهان دیده شده و جهان را تحت تاثیر قرار داده است، بگذار دو نفر هم هر چه می‌خواهند بگویند. یکی نیست بگوید آقای حاتمی‌کیا! جنابعالی که خودت رفتی آلمان و فیلم ساختی و خود من را منقلب کردی و آن موقع بهت دست مریزاد گفتم. اگر فیلمت جهانی نشد به اصغر فرهادی چه مربوط است؟»

پوراحمد در پاسخ به این سئوال که « یعنی موضع حاتمی کیا را ناشی از حسادت می دانید؟» می‌گوید: «چیزی توی این مایه‌ها! وگرنه اصغر فرهادی، کی در صف «سفارت خرس نشان» ایستاده است؟ فرهادی کدام فیلمش را برای فستیوال‌های جهانی ساخته است. فرهادی فیلم‌هایش را برای ایران ساخته است. «جدایی نادر از سیمین» در جشنواره فجر هم بیشترین جایزه را گرفت. اکرانش در ایران هم بسیار موفق بود و با استقبال مردم مواجه شد.

اصغر فرهادی آدمی نبوده که فیلم ساخته باشد تا به فلان جشنواره برود. او فیلمی درباره دغدغه‌های شخصی خودش ساخته است. من این حرف را درباره آن یکی آقا می‌گویم که فکر می‌کند اگر دو برنده جایزه اسکار را وارد فیلمش کند، فیلمش اسکاری می‌شود. چقدر این رویکرد کوته‌بینانه است. شما باید دغدغه و زخم و خلاقیت داشته باشی تا فیلمت جهانی و اسکاری شود.»

* در صف سفارت خرس‌نشینان/ضمیری که مصدر خود را پیدا کرد


این موضع کیومرث پوراحمد علیه حاتمی‌کیا از آنجا ناشی می‌شود که وی در نامه‌ای به رضا میرکریمی در پی اکران فیلم یه حبه قند آورده بود:


«یا لطیف

خیر ببینی آقا سیدرضای میرکریمی.

کام‌ات شیرین. اگر این حَبّه قندت نبود، یادمان می‌رفت کجایی هستیم و با کامِ تلخ در صفِ سفارتِ خرس‌نشان ایستاده بودیم تا از سرزمین همیشه آفتاب‌مان به جبرِ همکار تلخ‌مزاج، همه مهر دروغ بر پیشانی، متقاضی پناه به سرزمین همیشه ابری بگیریم.


خیر ببینی برادر. تو با حَبّه قندی کام دودگرفته‌مان را شُستی و به یادمان آوردی که ایرانی هستیم. نامی داریم و نشانی. ادبی داریم و آدابی، که به وقت شادمانی بدانیم چه باید کنیم و به وقت عزا چه باید باشیم.


سیّد عزیز، متوقع نباش که با این حَبّه قندت قادر به شیرین کردن کامِ جفامسلکان باشی. این تلخی به بلندای نسلِ این نهضت همچنان ادامه‌دار است، ولی بدان، این بارانِ سیاهِ جفایِ غریبه‌هایِ دوست‌نما، پایانی دارد. تو حوصله کن و مباد که شکایت به غریبه بری. تو شاگردِ مکتبِ فردوسی و حافظی که نه کوچیدند و نه شوقِ ترکِ سرزمین به فرزندانشان دادند. این عصر وارونگی پایانی دارد برادر!»

برادرت ابراهیم حاتمی‌کیا

* میرکریمی: در نامه حاتمی‌کیا توهینی نبود/ از توهین به حاتمی‌کیا دلم شکست


در پی این نامه شیفتگان فیلم اصغر فرهادی و سایت‌های ضدانقلاب هجمه‌ای را علیه ابراهیم حاتمی‌کیا شروع کردند که رضا میرکریمی که نامه خطاب به او نوشته شده بود برای دفاع از حاتمی‌کیا وارد میدان شد.


کارگردان فیلم «یه حبه قند» در بخشی از جلسه پرسش و پاسخ این فیلم که 4 آبان ماه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد،گفت:« ابراهیم لطف داشته و از فیلم من تعریف کرده است. خوشحالم که او «یه حبه قند» را دوست داشته است چون زمانی که من تنها یک علاقه‌مند سینما بودم، او با فیلم‌هایش به من انگیزه می‌داد و من هرگز به توانایی و قدرت حاتمی‌کیا شک نکردم.»

میرکریمی خاطرنشان کرد: ‌« وقتی انتقاد داریم به اینکه در حوزه‌های دیگری به جز فرهنگ در بیان نظرات سختگیری می‌شود، خیلی برایم عجیب است که چرا خودمان در حوزه فرهنگ نیز کم طاقت شده‌ایم.
وی ادامه داد: هر کسی ادبیات مخصوص به خودش را دارد. ممکن است فیلمی را دوست داشته باشد و یا از آن بدش بیاید. فکر نمی‌کنم آقای فرهادی نیز چنین واکنش‌هایی را به نامه ابراهیم حاتمی کیا درباره فیلمش بپسندد و از آن خوشحال بشود.»

کارگردان «یه حبه قند» با تاکید بر اینکه باید نقد پذیر باشیم، ادامه داد:« ‌من در متنی که آقای حاتمی کیا منتشر کرده بود توهینی نمی‌بینم و سخنان ایشان را به مثابه نقد دیدم. ما باید کمی نقد پذیر باشیم به نظرم این نقد پذیری را فرنگی‌ها خیلی بهتر درک کرده‌اند چرا که وقتی کسی فیلمی می‌سازد باید خودش را برای هر نقدی آماده کند.»

وی خاطرنشان کرد: «خیلی جالب است که در فرنگ، فیلم سازان فیلم‌های یکدیگر را کاملا بالا می‌برند و یا کاملا می‌کوبند و هیچ واکنش بدی نیز نسبت به آن‌ها صورت نمی‌گیرد.»

رضا میر کریمی در بخش دیگری از این نشست مطرح کرد: ‌«فیلم آقای فرهادی فیلم خوبی است که خدا را شکر جوایز بسیاری را گرفت اما در این میان یک نفر هم به صراحت می‌گوید که این فیلم را دوست ندارد. واقعا از اینکه این گونه با حاتمی‌کیا و نامه‌اش رفتار شد دلم شکست.»

کارگردان «یه حبه قند» با بیان آنکه هر کس می‌تواند نظر خودش را درباره مسائل و فیلم‌های مختلف داشته باشد گفت: ‌«من واقعا از اینکه به حاتمی کیا حسود گفتند، دلم شکست و یا کاریکاتوری را که درباره او کشیده شد و به زعم من بسیار زننده بود اصلا دوست نداشتم.»

* حاتمی‌کیا: اگر مماشات می‌کردم، آیندگان این بزدلی را بر من نمی‌بخشیدند


البته حاتمی‌کیا نیز بعد از مدتی در گفت‌وگویی درباره نامه‌ای که نوشت چنین گفت:


«این فریادی بود و اگر مماشات می‌کردم، آیندگان این بزدلی را بر من نمی‌بخشیدند. برای من ایران و ایرانی نامی نیست که صرفا در شناسنامه‌ام ثبت شده باشد. هشت سال از عمر جوانی‌ام را به بهای جانم هزینه دادم و به عنوان یک سرباز بر خودم حقی قائلم که از آن دفاع کنم. حتی اگر همه دوستدارانم از من برنجند. وارونگی همین بس که متهم به حسادت شدم. من تاجر نیستم که به ضرر و زیان جیب و آبرویم فکر کنم. بی پرده بگویم که این خرس و پلنگ و شیر و حتی سیمرغ استعداد گوساله سامری شدن را دارد و کجاست آن مفسر شجاع همچون مرتضی آوینی که با بیانی حکمیمانه این وارونگی‌های معنا را توضیح دهد.


چرا تا این حد دیکتاتور مطلق‌نگر می‌شویم. البته خوشحالم که هیچ حاشیه امن و هاله قدسی اطرافم نیست و همگان می‌توانند نقد و لعن و تقدیرم کنند. ولی با همه این‌ها من هم انسانم.

عزیزان، من اشاره به فیلمی کردم که از جشنواره فجر دولت آقای احمدی‌نژاد تا خانه سینما و شهرداری و جشنواره‌های اروپایی و آمریکایی و آفریقایی و آسیایی جایزه‌ها گرفته و همچنان می‌گیرد. پس چرا تا این حد کم تحمل از شنیدن یک صدای دیگر؟»


چگونه یک ایرانی می تواند با یک غیر ایرانی ازدواج کند؟

ارسال  شده توسط  سلیمان پورقاز در 90/11/2 3:30 صبح

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی اداره کل امور اتباع ومهاجرین خارجی استانداری تهران عیسی موسوی‌نسب، با اشاره به پیامدهای ازدواج با اتباع غیرمجاز گفت: یکی از معضلات فعلی در این حوزه فرزندان بلاتکلیف رها شده است که نتیجه ازدواج‌های غیرقانونی است و موارد زیادی وجود دارد که مشخص نیست پدر این کودکان در کجا هستند و بدون هیچ سندی بلاتکلیف رها شده‌اند.
به گفته او سودجویی و دریافت اقامت و ازدواج‌های غیرقانونی عواملی هستند که باعث شده فرزندان اینگونه ازدواج‌ها وجود داشته باشند: این نوع ازدواج‌ها علیرغم شرعی بودن غیرقانونی است و افراد پس از مدتی زن و فرزندان خود را رها می‌کنند و زنان هیچگونه مدرک و اطلاعاتی از همسر خود ندارند که بتوانند آن را از طریق مبادی قانونی پیگیری کنند.

مدیرکل اتباع استانداری تهران گفت: بر اساس قانون هیچ تبعه‌ بیگانه‌ای بدون دریافت مجوز رسمی از مجموعه وزارت کشور نمی‌تواند با فرد ایرانی ازدواج کند و لازم است قبل از ازدواج مجوزهای لازم را اخذ و در چارچوب قانون ازدواج کنند تا بتوانیم با تکیه بر پشتوانه‌های قانونی به ویژه از زنان ایرانی حمایت کنیم. بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 1385 کسانی که قبل از این سال ازدواج کرده‌اند باید با مدارک و مستندات خود را به اداره اتباع ارائه کرده و ازدواج خود را به صورت قانونی ثبت رسمی کنند و افرادی که بعد از سال 85 بدون مجوز رسمی ازدواج شرعی با اتباع بیگانه انجام داده باشند ازدواج آنها کاملا غیرقانونی است و خود و فرزندانشان دچار مشکل می‌شوند.

موسوی‌نسب با بیان اینکه برای فرزندان ازدواج‌های غیرقانونی شناسنامه‌ای صادر نمی‌شود و کودکان آنها بدون هویت باقی می‌مانند تاکید کرد: در حاضر با این معضل مواجه هستیم و هیچ اقدام قانونی نمی‌توان برای این کودکان که نتیجه ازدواج‌های غیرقانونی است انجام داد.

او  گفت: خانواده‌ها و زنان ایرانی باید توجه داشته باشند که قبل از انجام ازدواج با مجموعه اتباع بیگانه با استانداری مشورت کرده و از مبادی قانونی ازدواج خود را ثبت کنند تا بتوانیم حمایت‌های قانونی را در صورت بروز مشکل داشته باشیم و همچنین بتوانیم با مجوزهای قانونی از حقوق زنان کشورمان دفاع کنیم، لذا زنان و دختران تحت هیچ شرایطی بدون مجوز قانونی صرفا تن به ازدواج شرعی ندهند.

به گفته مدیرکل اتباع استانداری تهران هیچ یک از ازدواج‌های شرعی با اتباع بیگانه که پس از سال 85 انجام گرفته ثبت قانونی نمی‌شود و افراد با مشکل مواجه می‌شدند و لذا تاکید می‌شود که زنان از هرگونه ازدواج شرعی غیرقانونی با اتباع بیگانه خودداری کنند چرا که طبق قانون با این افراد برخورد می‌شود.

لو درباره کودکانی که پدرخارجی و مادر ایرانی دارند نیز بیان کرد: فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی طبق مجوزهای وزارت کشور پس از رسیدن به سن قانونی 18 سال درخواست تابعیت ایرانی می‌دهند و برای آنها شناسنامه صادر می‌شود.


وفات پیامبر اکرم؛ رحلت یا شهادت؟

ارسال  شده توسط  سلیمان پورقاز در 90/11/2 3:29 صبح

قال الصادق علیه السلام: و ما من نبی و لا وصی و الّا شهید. (1)
حضرت محمد (ص)

 اولا باید بدانیم پیامبر را چندین بار ترور کردند. در اوایل بعثت مشرکان قصد حذف کردن فیزیکی ایشان را داشتند و در ادامه و مخصوصا بعد از هجرت به مدینه و استقرار حکومت اسلامی منافقین که طمع ریاست داشتند چندین بار سوء قصد به حضرت رسول کردند که ناکام ماند اما در آخر ایشان را مسموم و به شهادت رساندند و به قصد شوم خود رسیدند. ثانیا در عمل این مطلب را ابراز کنیم که پیامبر ما در بستر به مرگ طبیعی جان نداد بلکه شهید شدند. اما دلیل ادعای ما علاوه بر تاریخ صحیح صدر اسلام روایتی است که از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است که فرمود: هیچ پیامبر و وصی پیامبری نیست الّا اینکه به شهادت می رسد. یعنی در راه خدا کشته خواهد شد. شیخ عباس قمی در کتاب منتهی الامال روایتی در همین مضمون از امام صادق(علیه السلام) نقل می کنند و تصریح می کنند که روایت صحیحه است.

در ادامه روایاتی می آید که نشان دهنده شهادت حضرت ختمی مرتبت است:

عیون: ابا صلت هروى از حضرت رضا علیه السّلام نقل کرد که فرمود هیچ یک از ما نیست مگر اینکه کشته مى‏شود. اعتقادات صدوق: می نویسد اعتقاد ما اینست که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در جنگ خیبر مسموم‏ شد پیوسته این ناراحتى در آن جناب بازگشت می کرد تا بالاخره رگ گردنش بر اثر سمّ قطع شد. و از آن ناراحتى فوت شد.(2)

که از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است که فرمود: هیچ پیامبر و وصی پیامبری نیست الّا اینکه به شهادت می رسد. یعنی در راه خدا کشته خواهد شد

کفایة الاثر: هشام بن محمّد از پدر خود نقل کرد که حضرت امام حسن علیه السّلام پس از شهادت پدر خود امیر المؤمنین علیه السّلام در ضمن سخنرانى خود فرمود: پیامبر اکرم به من خبر داده که امامت در اختیار دوازده امام از اهل بیت اوست که برگزیده‏اند. هیچ کدام از ما نیست مگر اینکه یا مسموم مى‏شود و یا مقتول.(3) عده ای بر این نظرند (البته روایاتی هم مؤید نظرشان وجود دارد) زنی یهودی ایشان را مسموم کرد؛ اما تاریخ این مسمومیت تا لحظه شهادت زیاد است و با عقل جور در نمی آید. اما نظر دیگری هست که از درون امت اسلامی منافقین پیامبر را مسموم کردند. روایت ذیل اشاره به این نظر دارد: جبرئیل ابتدای سوره‏ى عنکبوت را بر حضرت رسول فرود آورد و گفت اى محمّد بخوان «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ الم أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکاذِبِینَ أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئاتِ أَنْ یَسْبِقُونا ساءَ ما یَحْکُمُونَ‏.(4)

رسول خدا به جبرئیل فرمود: این چه آزمایشى است جبرئیل عرض کرد اى محمّد همانا خداى تعالى تو را سلام می رساند و می فرماید: که من پیامبرى پیش از تو نفرستادم مگر اینکه در پایان زندگیش جانشینى که بجایش بنشیند برگزید و روش و احکامش را زنده کرد پس راستگویان آنانند که فرمان رسول خدا را اجرا می کنند و آنان که نافرمانى او را می کنند دروغگویانند. همانا اى محمّد نزدیک شده رفتن تو بسوى پروردگارت خدا فرمان می دهد به تو که پس از خود على بن ابى طالب را براى امتت انتخاب کنى او جانشین تو است که قیام به ارشاد و هدایت امت و رعیتت می کند. اگر امت پیروى او را کردند سالم خواهند ماند …حذیفه گفت رسول خدا، على علیه السّلام را خواست و با او خلوت کرد همان روز و شب را علم و حکمتى که خدا با وى سپرده بود او هم به على(علیه السلام) سپرد و او را آگاه کرد آنچه را که جبرئیل گفته بود.
حضرت محمد(ص)

این داستان روزى بود که پیامبر در خانه عایشه دختر ابو بکر بود، ... عایشه عرض کرد هم اکنون مرا آگاه فرما. در انجام وظیفه، من بر دیگران مقدم باشم و آنچه را که صلاح من است بگیرم پیامبر فرمود به تو خبر می دهم اما به کسى نگوئى مگر آنگاه که من فرمان خدا را در میان مردم اجرا کنم زیرا که اگر تو این راز را نگه دارى، خداوند ترا در دنیا و آخرت نگاه می دارد و براى تو برترى هست در پیشى گرفتن و شتاب کردن بسوى ایمان بخدا و رسولش. و اگر ضایع و تباه کنى و مراعات نکنى آنچه را که به تو گفته شد به پروردگارت کافر شده‏اى و پاداش تو ضایع مى‏شود و ذمه‏ى خدا و رسولش دورى و نیز تو از زیانکاران باشى و این کار زیان به خدا و رسولش وارد نمی کند پس خوب است تو پیمان ببندى که سرّ این دستور را نگه دارى و ...

سپس پیامبر به همسرش عایشه فرمود: خداى تعالى به من خبر داده که عمرم به پایان رسیده و فرمان داده که على را بجاى خود نصب کنم، و او را پیشواى مردم قرار دهم...

عایشه تعهد سپرد که راز را افشا نکند خداوند پیامبرش را بر آنچه در نهاد عایشه بود از آن راز که با حفصه دختر عمر و اولی و دومی در میان گذاشت آگاه کرد. طولى نکشید که حفصه را خبر داد هر یک از این دو خانم پدران خود را آگاه کردند آن دو گرد هم آمدند بسوى گروهى از منافقان و آزادشدگان دست رسول خدا فرستادند همه را از این راز آگاه کردند گروهى به گروه دیگرى روبرو شدند و گفتند همانا محمّد خیال دارد خلافت را در میان خاندان خود قرار دهد مانند روش پادشاهى کسرى قیصر تا پایان روزگار. نه به خدا در این زندگى دگر براى شما بهره‏اى نیست اگر این کار به مرحله‏ى اجرا برسد و خلافت به على بن ابى طالب واگذار شود همانا محمّد به ظاهر شما با شما معامله کرد. ولى على با شما آن طور که خودش بخواهد با شما معامله می کند! خوب فکر کنید در این داستان راى خویش را در این باره پیش نظر آورید.
حضرت محمد (ص)

سخن در میانشان رد و بدل شد بسوى دومی رفتند افکار خویش را به گردش آوردند همه با یکدیگر متفق شدند، و سخن بدین جا رسید که در گردنه‏ى هرشى شتر پیامبر را رم بدهند تا از شتر بیفتد و جان بسپارد. همین کار را در جنگ تبوک انجام دادند ولى خداوند شرّ آنان را از پیامبرش برگرداند. ایشان در کار رسول خدا اجتماع کردند از کشتن و مسموم‏ نمودن، و فریب دادن.(5)

این چند نمونه گویای قصد شوم منافقین در به شهادت رساندن پیامبر اسلام است تا خود بر مسلمانان حکمرانی کنند؛ و کردند آنچه می خواستند. و شد آنچه نباید می شد. وَ سَیَعْلَمُ‏ الَّذینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُون‏: و آنها که ستم کردند به زودى مى‏دانند که بازگشتشان به کجاست! (6)/س

منبع: شیعه نیوز



.....................................................................................

سید روح الله علوی / بخش عترت و سیره تبیان
پی نوشت ها:
1. بصائر الدرجات، محمد بن حسن بن فروخ صفار، ص 503، کتابخانه آیت الله مرعشی، قم 1404 قمری .
2. ترجمه جلد هفتم بحارالانوار، ج‏5، ص 176 .
3. ترجمه جلد هفتم بحارالانوار، ج‏5، ص 178 .
4. سوره عنکبوت، آیه 1 – 3 .
5. ارشاد القلوب، ترجمه رضایى، ج‏2، ص 235- 238 .
6. سوره شعراء، آیه 227، ترجمه آیت الله مکارم شیرازی

   1   2      >